Charakteryzuje je zazwyczaj duża moc i sportowa sylwetka. Motocykle wyposażone obowiązkowo w owiewki zwiększające właściwości aerodynamiczne. Dodatkowo znajdziecie tu twarde zawieszenie i ostre jak brzytwa hamulce. Motocykle świetne do sportu i na kręte winkle, ale w dłuższych trasach dosyć męczące. Skulona, półleżąca pozycja, może dać się po czasie we znaki każdemu. Przykład: CBR 1000 RR-R
Stworzone do długich wypraw. Masywne, posiadające silnik o dużej pojemności oraz duży zbiornik paliwa, umożliwiający rzadsze wizyty na stacji benzynowej. Niewątpliwą ich zaletą jest wygodna pozycja za kierownicą. Klasa Adventure to odmiana motocykli turystycznych, które radzą sobie również dobrze na drogach nieutwardzonych. Przykładem motocykla turystycznego jest Honda Goldwing GL 1800, a turystycznego enduro, widoczny na zdjęciu, BMW R 1200 GS.
Połączenie sporta i motocykla turystycznego. Pojedziesz nim na tor, choć publiki osiągami nie powalisz, za to dzięki mniej sportowej pozycji za kierownicą, nie da ci się tak bardzo we znaki podczas dłuższej trasy. Przykłady: Honda CBR 600 F4 – na zdjęciu, czy kultowe Suzuki Hayabusa.
Motocykle, jak sugeruje nazwa, są „gołe”, czyli pozbawione owiewek. Z wygodną, bardziej wyprostowaną pozycją za kierownicą. Świetnie sprawdzające się w mieście. Przykład: Widoczne na fotografii Kawasaki Z 900, czy Yamaha MT-07, MT-09 lub MT-10
Ich cechą charakterystyczną jest nisko położone siedzisko. Mają też zazwyczaj dużo elementów chromowanych i są stosunkowo masywne. Pozycja za kierownicą jest bardzo wygodna. Kierowca ma nogi wyciągnięte lekko do przodu. Przykład ze zdjęcia – najnowsze BMW R 18.
Choppery powstały jako odchudzone wersje crusierów. Zmiany obejmują zazwyczaj bak paliwa, owiewki i siedzisko. Ich cechą charakterystyczną jest też długi przedni widelec oraz wysoko umieszczona kierownica.
Motocykle z dawnych lat lub tzw. neoklasyki, czyli nowe maszyny stylizowane na konstrukcję z dawnych lat. Przykłady: Triumph Bonneville T100
W tej grupie znajdziemy różnego rodzaju motocykle przerabiane na najróżniejsze sposoby. Od streetfighterów po cafe racery. Uliczni wojownicy i motocykle stylizowane na maszyny wyścigowe z przeszłości. Wszystko uzależnione od wyobraźni konstruktora.
To cała grupa motocykli o zdolnościach terenowych. Charakteryzują się posiadaniem dużego koła z przodu – najczęściej średnicy 21 cali, choć także 19 cali, koła są szprychowe, a silniki najczęściej jednocylindrowe. Do tego wąska kanapa, wysoki skok zawieszenia i szeroka kierownica – tak wygląda lekka, motocyklowa konstrukcja, która pokona każdy teren.
10. I wiele innych
Oczywiście to tylko główne nurty budowy motocykli, bo tak naprawdę rodzajów konstrukcji jest znacznie więcej. Każdą niemalże z ww. grup możemy dzielić na mniejsze podgrupy. Motocykle typu brat, tracker, scrambler, hipernaked, power-cruiser, cross, trial etc…
Komentarze